Dag 17 en 18: Monument Valley en Mesa Verde!

Dag 17, 22 oktober 2011: Monument Valley te paard!

Zoals al vaker deze reis stonden we weer vroeg naast ons bed zodat we op tijd konden vertrekken naar onze volgende bestemming, Monument Valley (Goulding). Onderweg kwamen we langs Navajo National Monument en we besloten hier een korte stop te houden om een stukje te wandelen en ons ontbijt naar binnen te werken :P!

Eenmaal bij het Visitor Center aangekomen kozen we ervoor om de Sandal Trail te gaan lopen (ong. een half uurtje), het pad bracht ons tot een mooi uitzichtpunt op een rotswoning waar vroeger de Navajo Indianen in leefden. Dit was meteen een warmmakertje voor morgen want dan gaan we naar Mesa Verde, waar je dergelijke rotswoningen van dichterbij/binnen kunt bekijken.

Alissa bij het begin van de Sandal Trail en Dave bij het uitzichtpunt van deze leuke wandeling

Na deze korte wandeling konden we weer fris en fruitig op pad en na nog een uurtje ontspannen rijden (je rijdt hier in het ‘wilde westen’ letterlijk 95% van de tijd op de cruise control en regelmatig zit je gewoon 100 mijl (160 km) of meer op dezelfde weg rechtdoor) kwamen we aan op de camping waar we 1 nachtje zullen blijven. Op deze camping in Goulding (4 mile van MV af) hebben ze gelukkig weer gewoon douches en zelfs een (indoor) pool! We besloten na het innemen van onze plek meteen naar The View Hotel te rijden, waar je het beste uitzicht hebt over het mooiste en meest bekende stuk van Monument Valley en waar ook de Valley Drive (17 miles) start. Nadat we hadden genoten van het fantastische uitzicht, begonnen we aan de hobbelige weg die ongeveer 2 uur zou duren.

Onze kampeerplek voor deze nacht, het uitzicht vanaf The View Hotel op Monument Valley en de eerste fotostop tijdens de Valley Drive!

Na ruim een half uur kwamen we bij een paardenranch waar je (als beginner en als gevorderde ruiter) voor een zelf te bepalen tijd een rondrit door Monument Valley kan maken onder begeleiding van een gids. Wij hadden van tevoren al bedacht dat we minimaal één keer deze tocht door Amerika een ritje op een paard wilde maken en waar kan dit nou beter dan in het wilde westen ;)? Dave heeft geen enkele ervaring met paardrijden en Alissa heeft het vooral toen ze jong was wel eens gedaan. We kozen voor een ritje van 1 uur en nadat we eerst wat meer bedekkende kleding hadden aangedaan vertrokken we al snel op 2 mooie paarden achter onze gids aan. Onderweg vertelde hij meer over de geschiedenis van de Navajo’s en over diverse rotsen die zij een naam hadden gegeven vanwege de vorm ervan… in elke rots kon je met veel fantasie wel wat zien :-)! Bij terugkomst tipten we onze gids netjes en gingen we weer verder per auto (Dave met spierpijn aan z’n kont :P).

Na de mooie rit per paard en auto zijn we weer teruggegaan naar The View Hotel waar we eigenlijk wel heel graag wilden gaan eten aangezien je op enkele plekken prachtig uitzicht hebt! We gingen er eigenlijk vanuit dat deze plekken langs het raam natuurlijk al lang gereserveerd en/of bezet waren maar probeerden het toch maar… niet geschoten is altijd mis dachten we maar :-). Toen we daar aankwamen bleek dat we een kwartiertje moesten wachten totdat het restaurant weer openging en verder was er nog niemand aan het wachten! We waren bij de opening als eerste binnen en we kregen de allerbeste plek van het restaurant, waar we natuurlijk superblij mee waren :P! het eten was hier aan de dure kant maar absoluut niet te gek maar het grote verschil met de rest van de restaurants waar we hadden gegeten waren de porties… deze waren bijna Nederlands te noemen dus wij waren hartstikke tevreden, konden we eindelijk ons bord leeg krijgen :-D!!

Alissa & Monument Valley en de plek waar we hebben gegeten met het mooie uitzicht!

Bij terugkomst op de camping namen we een snelle duik in het binnenzwembad en hebben ons daarna meteen opgefrist en klaargemaakt voordat we heerlijk in de auto wat gingen lezen en bloggen!

Morgenvroeg staan we (ALWEER heel vroeg) rond 6 uur op zodat we de hele middag de tijd hebben op onze volgende bestemming: Mesa Verde (Cortez) in Colorado (de 5e state waar we in komen)! Wij hebben er weer zin in :-)!!

Dag 18, 23 oktober 2011: Mesa Verde, rotswoningen van dichtbij!

Wat werden we weer vroeg wakker (6 am) maar wat was het weer de moeite waard… we stonden precies op tijd op om een geweldige zonsopgang mee te maken in het landschap rond Monument Valley! We stopten de eerste paar mile wel een paar keer… was het niet voor het mooie uitzicht op de zonsopgang dan was het wel om een stel paarden wat midden op de weg stil bleef staan!

De mooie zonsopgang, de paarden langs/op de weg, twee ezeltjes die we later nog tegenkwamen en binnenkomst in Colorado State!

Tegen 9.30 am plaatselijke tijd (+1 uur ivm andere tijdzone) kwamen we aan in Cortez, een stadje in de buurt van Mesa Verde National Park, waarvoor we hier naartoe zijn gekomen. Hier hebben we eerst alvast ingecheckt in het Motel en zijn toen direct doorgereden naar het park. Eenmaal aangekomen bleek ook hier weer heel veel bosbrandschade te zijn (branden in 2000 en 2002) maar gelukkig was het hart van het park, waar de rotswoningen ook zijn, niet aangetast door de branden. We kochten twee tickets (slechts 3 dollar p.p.) voor de tour door Cliff Palace, het bekendste ‘rotsdorp’ van het park waar je zonder gids niet mag komen. Voor de tour begon reden we eerst de Mesa Top Loop Road, waar je een aantal stops hebt met uitzicht op enkele andere rotswoningen. De tour duurde ongeveer een uur en deze bracht ons tot in het dorp. Heel raar als je er over nadenkt dat hier honderden jaren geleden zo’n 100 mensen hebben gewoond!

Aankomst Mesa Verde NP, één van de uitzichtpunten van de Mesa Top Loop Road, Dave voor Cliff Palace en wij samen IN Cliff Palace

Tegen 1.15 pm waren we klaar met de tour en zijn toen even gaan lunchen in het restaurantje midden in het park. We zijn daarna op ons dooie gemak teruggereden naar Cortez, waar we eerst zijn gestopt bij de McDonalds voor wat gratis internet om vervolgens de souvenirs te kopen die we overal aanschaffen (magneetjes en speldjes/buttons voor op de tas :P). We informeerden toen even bij de lokale bioscoop maar uiteindelijk besloten we dit toch niet te doen (Dave vond Paranormal activity 3 toch te eng ;-P). Tegen 6 pm zijn we wat eten gaan halen bij de Subway/Taco Bell en hebben dit voor de TV (Ontspannen twee films bekeken; Transformers 2 en Wolverine) op de motelkamer opgegeten :-)!

We waren behoorlijk afgebrand vandaag dus we zijn maar weer op tijd naar bed gegaan… we zitten al helemaal in het ritme :-P! Morgen hebben we een lange reisdag want we rijden helemaal naar Santa Fe (New Mexico, State nummer 6 alweer!). Hier is o.a. de oudste kerk van Amerika te zien en in de stad zijn ontelbaar veel Art Gallery’s, Juweliers en andere kunstzinnige winkeltjes te vinden. Het schijnt er heel prijzig te zijn dus we zijn erg benieuwd hoeveel geld we overhouden als we er weer vertrekken ;-)!

Groetjes,

Dave & Alissa

ps: we lopen nog steeds een paar dagen achter (we zitten inmiddels al op dag 22) en de aankomende paar dagen zal die achterstand waarschijnlijk alleen maar oplopen aangezien we weer drie nachtjes op een campground slapen (Grand Canyon en Sedona). Tot over een paar daagjes :)

Laat hier je reactie achter! :-)